Älskade DN

Slasken, sumpen eller det svarta hålet?

Posted in DN by Paula Hammerskog on januari 14, 2010

En av DN:s reportrar har sagt upp sig. Ingrid Carlberg. Resumé värderar henne som tongivande, det är möjligt att de har rätt. Jag tycker hon är läsvärd och kunnig. Ord som kan användas om många av DN:s reportrar.

I Resumés kommentarsfält skriver Mike of Sweden ”Är det fler än jag som bytt från DN till SvD under de senaste månaderna? Herlitz fick mig att överge DN efter 25 år, och jag saknar den inte alls. Faktiskt kul med en ny kompis att kela med vid frukostbordet. (Inte otrogen utan i en ny relation)”.

Det här har rimligen inte med Inrid Carlberg att göra, hon är duktig men hon är inte DN. Det här har att göra med att DN kastar bort kunskap, förmåga, insikt och relation.

Jag vet inte om Ingrid Carlberg tillhör det gäng erfarna reportrar som hamnat i en slags övertalighetsgrotta sedan ledningen genomförde den nya nyhetsorganisationen helt nyligen. De som inte fick vara med. Oavsett om hon fanns där eller om hon fått en ny tjänst efter det hela havet stormar som genomförts är hon ju en av dem som inte används.

Att skapa en bra tidning handlar om bra hantverk, kunskap och fingertoppskänsla. Om människor som kan. Och som gör. Jag är rätt säker på att man på DN länge lidit av att för många kunnat men inte gjort (i alla fall inte tillräckligt). Lösningen på det är inte att kasta ut dem som verkligen kan. Lösningen är att få dem att göra. Just eftersom de kan.  Just nu gör många. Men de kan inte. Och saknar fingertoppskänsla.  Därför skriver Mike of Sweden som han gör.

En helt annan tanke – det är stiligt av Ingrid Carlberg att säga upp sig själv, det blir ju en lön mindre att betala. Klokare hade nog ändå varit att vänta något lite, och bli utköpt. För inte tänker väl de som hamnat vid sidan av låta sig sägas upp?

Annonser

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. maxtiotar said, on januari 14, 2010 at 12:43 f m

    Helt oavsett DN och Ingrid är det här väl ett problem på de flesta papperstidningar; att redaktionen är gammal, lite trött, mätt på scoop och övertid. Och desto större tidningar, ju äldre medarbetare.

  2. Paula said, on januari 24, 2010 at 10:41 e m

    Jag fullkomligt vägrar acceptera att en redaktion blir trött och mätt på scoop bara för att medelåldern är över 40. Erfarenhet är guld värd, och måste ju utnyttjas till max. Är redaktionen trött, mätt på scoop och övertid är det ledningens uppgift att ändra på det. Det kan absolut inte vara särskilt svårt, de flesta journalister jag känner (och det är rätt många) är journalister av ett enda skäl. De vill avslöja.

    Få av dem har några som helst talanger i grenen ”bli gammal och trött”.

    Det finns givetvis undantag. Men att det skulle vara en regel att journalister på papperstidningar skulle bli gamla och trötta bara för att de har gott om erfarenhet tror jag helt enkelt inte på.

  3. Julia said, on januari 25, 2010 at 1:13 e m

    Jag känner lite att jag kan inte släppa DN än, eftersom det fortfarande finns bra texter – som nu mer och mer hålls exklusiva för pappret.

    • Paula said, on januari 25, 2010 at 5:52 e m

      Fast det lär ju inte bli långvarigt – det kan ju knappast gynna pappret att inte visa vad DN kan även i nya (alltså 20 år gamla) kanaler. Finns de inte på nätet finns de inte om ett par år öht.

      Att de inte vågar ta betalt i stället för att strypa webbpublicering begriper jag inte.

      Håller med om att det finns många vassas och bra pennor på DN. Alltför få av dem får dock något vidare utrymme. Märkligt utnyttjande av resurser.

  4. Gullan said, on januari 31, 2010 at 1:44 e m

    Ingrid C fick inte tjänstledigt som hon önskade. Därför sa hon upp sig för att skriva en bok om Raoul Wallenberg.
    Hon blev förresten hedersdoktor precis före jul.

  5. Anders said, on februari 10, 2010 at 9:47 e m

    Jag är trött på alla företagsledningar som klagar över att äldre medarbetare är trötta och inte anpassade till det nya. Det är vansinnigt inkompetwnt av chefer och tidningsledningar att inte se till att de begåvningar som man anställt under årens lopp inte uppdateras, så att man kan fylla de nya behoven. Men i DN:s fall är det väl fråga om att dra in svångremmen och låta färre göra tidningen. Inte anställa nya krafter. Det betyder väl att man får en annan sorts produkt? I förlängningen skymtar DN-Metro.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: