Älskade DN

Överraska mig!

Posted in DN by Paula Hammerskog on februari 27, 2010

Jag har väntat på att bli glatt överraskad av DN och att kunna skriva om det. Någon måtta får det dock vara på hur långt det blir mellan bloggposterna så jag får väl göra något annat medan jag väntar vidare.

I morse var det i alla fall högt underhållningsvärde att läsa tidningen. På sidan 13, som hos mig vinjetteras Stockholm, skrivs om att det är livsfarligt att gå omkring på stadens gator eftersom tövädret ökar risken för att istappar ska ramla ner. En reporter, som det är nästan synd om, har skrivit ihop en text baserad på TT-material.

Med texten finns en mängd problem.

1) De viktiga citaten är TT:s vilket helt korrekt står. Så gör dock inte en riktig tidning, den har egna citat om det är möjligt. Här är det inte bara möjligt, här är det enklare än enkelt. Istappstelefonen har åtta delägare, jag är rätt övertygad om att minst sex av dem har presstelefonen bemannad dygnet runt.

2) DN utser Stockholms Fastighetskalender till ägare till Istappstelefonen när de i verkligheten är en av åtta delägare i projektet. Och den mest obskyra. Övriga varumärken, som kanske skulle skicka en något mer relevant signal till läsarna är HSB, Svenska Bostäder, Familjebostäder och Fastighetsägarna. Felet kan givetvis ha överförts från TT. Det som står i DN är dock DN:s ansvar.

3) Talar om att två personer skadats lindrigt. Detta i egen text, utan hänvisning även om det förmodligen är polisens presstalesman som kommit med den uppgiften. Den som har både Svenskan och DN kan konstatera att en av dessa lindrigt skadade hos konkurrenten fått en ettapuff och hela sidan åtta – samt att han blivit sydd med 18 stygn. Nu vet jag inte hur DN definierar ”lindrigt skadad”, jag skulle kanske i det här fallet nog inte skriva mer än ”skadad”. Sedan kanske man ska fundera över om nyhetsvärdering ska ha något lite att göra med vad som är viktigt just för dagen.

DN väljer expolischefen Göran Lindbergs omhäktning som huvudnyhet. Det är givetvis en nyhet. Som alla andra berättade om när den hände, alltså i går – internet, radio och TV är ju lite före här om man säger. Idag är den värd en artikel efter annat som faktiskt är nytt.

Jag lastar inte reportern för något av detta. Däremot är det just på den här typen av dumheter som DN:s allt lägre kvalitet märks. Det måste finnas kontrollsystem. Det måste också finnas en vilja att göra bra tidning. Då ringer man själv de nödvändiga samtalen. Då hittar redigerare och chefer märkligheter. Och då tar man reda på vad som menas med lindrigt skadad.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gunilla said, on april 21, 2010 at 2:51 e m

    Jag tänkte på samma sak när jag läste denna dn.se-text:
    http://www.dn.se/ekonomi/manga-flygbolag-overger-strandsatta-resenarer-1.1080670
    DN recyclar fakta från TT:s text och rejäla citat både av en svensk VD och en bengalisk ordförande.
    Intressant blogg, skriv mer!

  2. I’m back « Älskade DN said, on april 23, 2010 at 3:47 e m

    […] Posted in DN by Paula Hammerskog on april 23, 2010 Tack Gunilla! Som igår skrev en kommentar under posten Överraska mig. Och slutade med ”Intressant blogg, skriv mer”. Uppmuntran […]


Kommentera

