Älskade DN

I’m back

Posted in DN by Paula Hammerskog on april 23, 2010

Tack Gunilla! Som igår skrev en kommentar under posten Överraska mig. Och slutade med ”Intressant blogg, skriv mer”. Uppmuntran funkar således.

Det har gått en månad sedan sist, varför är knappast intressant för andra än de närmast sörjande (nej, inget sådant har hänt, det har bara varit mycket). Men nu går jag igång igen.

En av de saker jag utlovade när jag började var reaktioner som kommit utanför bloggens kommentarer. Jag har fått ett 100-tal mail, några av dem citeras här.

”Snärtor som du borde hålla käften”.

Kom från Lennart med hotmailadress tredje dagen efter jag började blogga och jag blev lika överraskad som glad. Vem Lennart är vet jag inte, däremot är det många år sedan jag kallades snärta. Sådär 30 och då var det av en 90-årig gubbe som väl tyckte att 18-åringar var att betrakta som snärtor. Jag höll inte käften då heller, förmodligen var det därför gubben sa snärta.

”Du sätter fingret på många ömma punkter i DN. Ändå är det nog så att vi måste igenom det här stålbadet för att tidningen ska överleva. Jag utgår från att DN om några år kommer att vara en prenumererad Expressen, kanske till och med under samma varumärke, men med lite annat material. Det vore förmodligen ett bra sätt för Bonniers att både tjäna pengar och kunna hävda att de erbjuder kvalitet.”

Det mailet kom från en anställd på DN, jag känner igen bylinen och jag blev rätt förvånad. Både över att personen i fråga mailade, och över idén. Jag har naturligtvis själv funderat mycket över hur DN ska göra för att bli både bra och lönsam, det här mailet visar ju på en rätt kreativ lösning. Kanske skulle den fungera.

”Du är inte så populär på DN”

Sagt av en tidigare kollega som känner rätt mycket folk där. Han har rätt – till en del. Det går ju inte att gå omkring på DN och säga att bloggen Älskade DN är bra. Däremot vet jag ju via en mängd kontakter att många tycker det. Och kanske menade han ”Du är inte så populär hos ledningen på DN”. Säkert helt rätt.

Det knasigaste hittills är ett SMS som kom samma dag jag började blogga.

”Det kom en blogg om deän.

Jag hoppas det blir mer än.

En enda post.

Inte bli lost.

Du blir läst och det kostar inte en spänn”

Undertecknat Lotta. Som är ungefär lika bra på att rimma som jag själv.

Vad har då hänt sedan sist? Tre saker har jag varit på väg att blogga om, det finns säkert anledning att ta upp dem igen.

Webben. Behövs ingen förklaring.

Slarvet. Står det att man kan läsa mer på sidan 11 bör artikeln hittas på sidan 11. Inte sidan 8.

Ettaredigeringen. Bildvalet. Bildplaceringen. Rubriksättning och urval. Listan kan göras hur lång som helst. Ibland förstår jag helt enkelt inte, vilket sannolikt beror på bristande begåvning.

Ibland skrattar jag, det beror väl förmodligen på att jag ändå har lite humor.

Ibland eldar jag upp tidningen utan att ens ha öppnat den. Det beror inte på mig. Möjligen lite på den kalla vintern men vi har ju också Svenskan som kan eldas upp.  

Hörs snart.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Emanuel said, on april 23, 2010 at 4:28 e m

    Ja! Vad glad jag blir av att läsa att du bloggar igen! Din blogg och ett läsarperspektiv behövs! DN ska skatta sig lycklig att de har så engagerade läsare att de startat bloggar utifrån när de tycker tidningen går i fel riktning. Jag fortsätter läsa med spänning!

    • Paula said, on april 23, 2010 at 5:01 e m

      Tack! Och vad snabb du var! Jag ska absolut blogga mer, inte minst eftersom det tvingar mig att läsa DN. Jag behöver ett skäl att göra det nämligen. Vilket i sig är rent bedrövligt.

  2. per said, on april 23, 2010 at 6:07 e m

    Du är mycket uppskattad hos oss som jobbar på DN. Vad ledningen tycker om dig är helt ointressant då de inte på nått sätt representerar Dagens Nyheters mångåriga erfarenhet och kompetens. Dessutom kommer ledningen inom kort att bytas ut då deras uppgift enbart är att skära i kostnader (vilket är högst nödvändigt). Deras erfarenhet och kompetens inom dagstidningsjournalistik är skrämmande dålig, och det märker alla som verkligen läser en DN idag.


Kommentera

